Zo houd je een drukke periode vol

Zoals jullie wel hebben kunnen merken, was het hier een tijdje stil. Ik had het even erg druk waardoor ik weinig zin en tijd had om hier te posten. Momenteel is het werkende leven even lastig omdat ik een bijbaan heb waarbij ik doordeweeks én in het weekend moet werken en doordeweeks ben ik ook nog bezig met mijn eigen bedrijf. Daardoor is er weinig rust, maar dat moet toch maar even. Het is allemaal tijdelijk! Gelukkig kan ik deze week weer een beetje bijkomen en vanuit huis wat werk doen. Gelijk een goede gelegenheid om hier weer eens wat te posten.

Ik merk namelijk dat drukte er snel voor zorgt dat je vergeet om voor jezelf te zorgen. Eigenlijk heel stom, want je hebt die energie hard nodig om die drukte vol te kunnen houden. Daarom geef ik je vandaag een aantal tips om jezelf goed te verzorgen tijdens een drukke periode, zodat je niet oververmoeid uit die periode komt.

Neem je tijd

Neem je tijd klinkt misschien niet helemaal op z’n plek als je druk bent, maar bedenk eens een moment waarop je tijd hebt. Meestal is dit ’s ochtends. Als je iets eerder opstaat, heb je even de tijd om rustig aan je dag te beginnen, een krantje te lezen met een kopje koffie en op een rijtje te zetten wat je allemaal moet doen. Geen tijd om te sporten? Sta iets eerder op en doe het ’s ochtends voor alle drukte begint. Op die manier heb je al voor je lichaam én geest gezorgd voordat de dag begonnen is.

Bereid je voor

Weet je dat je een drukke week gaat krijgen? Probeer van tevoren al wat eten klaar te maken voor tijdens de week. Maak bijvoorbeeld wat gezonde tussendoortjes, maak wat salades klaar voor de lunch of kook een grote pan avondeten. Gezond eten geeft je alle energie die je nodig hebt om een stressvolle periode door te komen.

Skip ‘geleende’ energie

Ik weet het, koffie lijkt een held als je je voor lange periodes achter elkaar moet concentreren.Toch is het eigenlijk geleende energie, waar je nog afhankelijk van kunt worden ook. Drink één of twee kopjes koffie en houd het verder bij water. Wist je trouwens dat koffie pas rond 10:00 het sterkste effect heeft? Je kunt dus beter nog geen koffie drinken bij je ontbijt, dat is gelijk weer een kopje minder.

Blijf actief

Als je veel zittend werk doet, kun je je snel vermoeid voelen. Dit kun je voorkomen door tussendoor in beweging te blijven. Sta elk uur even op en doe wat push-ups, jumping jacks of doe een dansje. Door je bloed weer even te laten stromen word je weer alert. Bovendien is het ook goed voor je verbranding!

Je kunt niet alles tegelijk

Je hebt misschien het gevoel dat je altijd overal moet zijn, maar je mag best eens nee zeggen. Beloof je vriendin dat jullie volgende week weer afspreken omdat je even tijd voor jezelf nodig hebt. Zeg tegen je buurman dat je hem nu echt even niet kunt helpen met het opruimen van zijn garage. Het is belangrijk dat je tijd hebt om bij te komen als je druk bent, dus plan ook elke dag wat tijd voor jezelf in. Iedereen moet maar even wachten tot je weer tijd hebt!

Hoe houd jij jezelf op de been tijdens drukke periodes?

Liefs, Roos