10 tips om alles uit je dag te halen

De donkere dagen zijn nu écht voorbij, dat hebben we afgelopen weekend wel kunnen merken. Die warmte en zon geeft mij altijd een hoop extra energie om dingen te gaan doen en er wat van te maken. Kom onder dat dekentje vandaan, zet die warme chocomel weg en kick some ass vandaag!

  1. Drink water
    Oké, of die lauw water met citroen hype nou ergens op slaat of niet, het is wel belangrijk om je dag te beginnen met een groot glas water. Je hebt de hele nacht liggen zweten en het is alweer acht uur (of meer) geleden dat je voor het laatst iets hebt gedronken. Tijd om je lichaam te hydrateren en goed wakker te worden. Of dat water koud of lauw is en met citroen of zonder moet je zelf maar weten.
  2. Sta een kwartier eerder op
    Nu het elke dag eerder licht wordt heb je geen excuus meer om in je bed te blijven stinken. Sta eens een kwartiertje eerder op dan normaal en merk het verschil. Ik vind het altijd heel fijn om me ’s ochtends niet te hoeven haasten. Door dat kwartiertje heb je net even dat momentje om rustig koffie te drinken en wakker te worden.
  3. Begin de dag met een dansje
    Nu je dat kwartier extra hebt, heb je ook wel even tijd om in beweging te komen. De ochtend gelijk beginnen met sporten geeft je voor de rest van de dag een goed gevoel. Het hoeft geen uitgebreide workout in de sportschool te zijn: je kunt ook een stukje wandelen, wat buikspieroefeningen doen of dansen op je favoriete muziek. Het gaat erom dat je je bloed laat stromen! Hierdoor word je lekker wakker en voel je je goed, want hé, je hebt het toch maar weer geflikt.
  4. Steek extra moeite in je uiterlijk
    Ik weet dat het verleidelijk kan zijn om gewoon je standaard outfit aan te trekken en je standaard ritueeltje te doen zodat je snel klaar bent. Weet je waardoor je je goed zal voelen? Een uitgebreide douche met een lekker ruikende douchegel, een lekker geurtje en een extra mooie outfit of bijzondere make-up. Waarom zou je dit soort dingen bewaren voor speciale gelegenheden? Je voelt je goed over jezelf als je er goed uit ziet, dus steek net wat extra moeite in je ochtendroutine en je dag kan niet meer stuk.
  5. Lees een inspirerend boek tijdens je ontbijt
    Ontbijten met je telefoon of laptop voor je neus, turend naar je instagram- of facebook timeline: zo ziet het er voor de meeste mensen uit. Probeer eens een boek te lezen tijdens je ontbijt dat je inspireert. Door je dag op deze manier te beginnen heb je inspiratie en energie om van alles te gaan doen vandaag. Probeer eens The Miracle Morning van Hal Elrod, The Power of Now van Eckhart Tollle of een ander zelfhulp-achtig boek.
  6. Maak een gezond ontbijt
    Het lijkt zo makkelijk, die boterham met kaas elke ochtend. Maar wordt het niet saai? En is het wel zo gezond? Probeer eens te variëren met andere dingen zoals yoghurt met fruit, havermout of een omelet met groente. Door ’s ochtends fruit of groente te eten ben je gelijk al iets dichter bij je doel voor twee stuks fruit en 250 gram groente.
  7. Ruim je huis op
    Niets werkt je productiviteit en humeur meer tegen dan een rommelig en smerig huis (dat geldt tenminste wel voor mij…). Ik zorg ervoor dat ik ’s avonds voor ik ga slapen een klein beetje opruim zodat ik ’s ochtends niet gelijk in een chaos terecht kom en rustig kan ontbijten. Zorg er ook voor dat je niet thuiskomt in een ravage als je klaar bent met werk of school. Op die manier kun je na die tijd ook écht relaxen.
  8. Maak een to-do lijst
    Is het een chaos in je hoofd omdat je het even niet meer op een rijtje hebt? Schrijf alles op dat je nog moet doen de komende tijd. Bepaal vervolgens wat je prioriteiten zijn en wat je later kunt doen. Aan de hand hiervan kun je bepalen welke dingen je vandaag écht moet doen en welke dingen kunnen wachten. Opschrijven wat er in je hoofd zit zorgt bovendien voor meer rust: het staat allemaal op papier dus je hoeft niet bang zijn dat je iets vergeet.
  9. Zorg voor gezonde snacks
    Het is zo makkelijk om als je honger krijgt even een tussendoortje bij de AH to go te halen. Bovendien koop je eerder ongezonde dingen als je honger hebt. Wanneer je ervoor zorgt dat je bent voorbereid door gezonde snacks in je tas te stoppen, voorkom je dat je onnodig geld uitgeeft én dat je slecht eet. Denk hierbij aan (gedroogd) fruit, noten, of een kleine wrap met wat groente en eventueel vlees of vis.
  10. Think happy
    Je komt heel snel in een negatieve spiraal terecht als je negatief denkt. Die negatieve gedachten komen heel makkelijk tevoorschijn. Probeer je hier eens bewust van te worden en het om te draaien. Sta eens stil bij je gedachten: zijn deze positief of negatief? Helpen je gedachten je om verder te komen? Zo nee, draai het eens om en denk positief. Positief denken helpt je vaak heel erg om door te zetten en te bereiken wat je wilt.

Hopelijk helpen deze tips je om alles uit je dag te halen. Wat helpt jou om je goed te voelen? Laat het hieronder weten!

Liefs, Roos