In vier stappen een opgeruimd huis (ook voor luie mensen)

Mijn huis is meestal neurotisch netjes. Ik kan niet rustig werken als er overal spullen liggen, ik moet het dan eerst opruimen voordat ik werk kan verzetten. Anders dwaalt mijn blik steeds af naar die tafel met rotzooi, die kruimels op de grond en die berg afwas. Nee, ik zal nooit beweren dat ik geen neatfreak ben. Ik merk dat veel mensen zich verbazen over mijn keurige huis, en vragen hoe ik dit dan voor elkaar krijg. Dat lees je hieronder.

Stap 1: Gooi het weg

Mijn niveau van hechting aan spullen is ontzettend laag. Ik gooi dingen heel makkelijk weg, en haal er nog voldoening uit ook. Ik weet dat veel mensen er moeite mee hebben om dingen weg te doen, maar om een net huis te hebben zul je er toch echt aan moeten geloven. Je kunt nog wel zo veel keurige opbergbakken hebben, als je minder spullen hebt is het een stuk makkelijker om de boel netjes te houden. Om te bepalen welke dingen je weg kunt doen kun je jezelf drie simpele vragen stellen:

  • Heb ik het in de afgelopen drie maanden gebruikt?
  • Maakt het mijn leven leuker of makkelijker?
  • Kan ik het makkelijk opnieuw kopen of lenen van iemand anders?

Als de de bovenste drie vragen beantwoord met nee, nee en ja dan is het duidelijk: toss it! Je hebt dit alleen bewaard omdat je een hoarder bent en als je zo doorgaat zit je huis binnen no time vol. Als je de derde vraag beantwoord met nee dan kun je nog even nadenken of je het item ooit nog nodig gaat hebben. En nee, die verzameling Pokémon kaartjes telt niet mee! Wat mij betreft zijn alle verzamelingen onzin, maargoed daar kan ik nog wel een heel artikel aan wijden geloof ik. Daarom ga ik er maar niet verder op in. Gewoon niet doen.

Een handig boek om je te helpen met opruimen is het boek van Marie Kondo: ‘Opgeruimd!’. Het is soms een beetje cray-cray – als in: ‘Je t-shirts krijgen het koud als ze niet lekker dicht op elkaar liggen’- maar er staan heel handige tips in.

Stap 2: Reguleer de instroom van spullen

Wanneer je minder spullen hebt is het natuurlijk van belang dat je dit ook zo houdt. Een handige regel is de one in, one out rule, dit betekent dat je elke keer als je iets nieuws koopt (eten en drinken even buiten beschouwing gelaten) je iets anders wegdoet. Je mag er namelijk vanuit gaan dat wanneer je iets koopt, dit iets anders vervangt. Als dit niet het geval is, waarom koop je het dan? Heb je het echt nodig? Het is natuurlijk niet altijd het geval dat het iets vervangt, maar 90% van de tijd is dit wel zo. Denk bijvoorbeeld aan kleding. Je koopt een nieuwe broek, en nu heb je er vijf. Er kan er echt wel ééntje weg, omdat je die nu toch niet meer draagt.

Stap 3: Geef alles een vaste plek

Je hebt bepaalde plekken die gewoon een magneet zijn voor rommel: de keukentafel, dat kastje naast de voordeur… Wanneer je ervoor zorgt dat al je spullen een vaste plek hebben voorkom je het ontstaan van mini-vuilnisbelten in je huis. Zet mandjes neer voor sleutels en dergelijke, en zorg er verder voor dat je spullen zoals pennen en kleingeld gelijk opbergt op de plaats waar ze horen. Op die manier kost het je nauwelijks moeite om je huis opgeruimd te houden. Nou ja, als je je spullen ook echt opbergt op hun vaste plek tenminste.

Stap 4: Alle kleine beetjes helpen

Opruimen en schoonmaken kúnnen een gigantische klus worden als je heel lang niets doet. Als je echter elke dag een beetje doet valt het ontzettend mee. Ik maak bijvoorbeeld elke ochtend even de tafels en het aanrecht schoon (mede door mijn neurotische schoonmaakwoede) en ruim de boel een beetje op. ’s Avonds voor het slapen gaan zorg ik ook dat het er allemaal weer netjes uit ziet, want opstaan in een huis vol rotzooi is wel het laatste waar ik op zit te wachten. Ook al doe je maar vijf minuten iets, het maakt een gigantisch verschil. Ook kun je bijvoorbeeld je koffiekopje meenemen vanuit je kantoor als je even naar het toilet gaat, je handdoek gelijk in de was gooien en je kleding opruimen wanneer je je ’s avonds uitkleedt. Als je consequent bent in deze kleine dingen, zul je merken dat opruimen veel minder werk is.

Heb jij een hekel aan opruimen? En hoe ziet jouw huis er meestal uit?

Liefs, Roos