Zo word je een ochtendmens (ja, ook jij)

Er is een grote misconceptie op deze aarde, namelijk dat sommige mensen avondmensen zijn en dus echt totaal niet vroeg op kunnen staan. Nu blijkt er inderdaad uit onderzoek dat mensen kleine verschillen hebben in hun biologische klok waardoor zij op verschillende tijden van de dag actief, alert en creatief zijn. Bij deze heb je je erkenning: jij bent iets anders dan andere mensen. Maargoed dat zegt eigenlijk vrij weinig want iedereen is anders. Op naar het deel waar je ook echt iets aan hebt: zo word je een ochtendmens.

Ik denk namelijk dat er een manier is om een ochtendmens te worden, ook als jij zo’n type bent dat tot vier uur ’s nachts door kan werken en de creativiteit dan het meest voelt stromen. Daarvoor zul je echter wel wat moeite moeten doen, want uit zo’n patroon komen dat jij je hele leven al volhoudt gebeurt niet binnen een paar dagen. Toch zou het moeten lukken, want ooit is het je ook gelukt om jezelf aan te leren elke nacht tussen vier en elf te slapen.

Mam, moet ik nu al naar bed?

Het beste begin je bij het vervroegen van je bedtijd.Voor sommigen van jullie zal dit voelen als een grote marteling, want wie gaat er nou al om elf uur naar bed? Jij, vanavond. Serieus, wat is er te beleven rond dat tijdstip? Humberto Tan inderdaad, en meer tv programma’s. Netflix is geen excuus want dat kan altijd. Bedenk hoe veel waarde Humberto toevoegt aan je leven en vergelijk dit met het nut om op tijd naar bed te gaan. Ik begrijp trouwens dat je niet naar bed gaat als je op dit moment in de kroeg hangt, dan is elf uur wel erg vroeg. Sterkte.

Nee, niet nu al!

Omdat je braaf om elf uur naar bed bent gegaan kun je dus rond zeven uur, half acht je wekker zetten zodat je acht uur hebt geslapen. Gefeliciteerd, je eerste stap naar een volwassen mensenritme is gezet! Je zal de verleiding wel voelen om te snoozen, want dit je je biologische klok die nu heel boos op je is omdat je zijn ritme in de war schopt. Het belangrijkste is dat je nu doorzet, want aan zo’n aanpassing kan je lichaam vrij snel wennen. Pak er een lekker kopje koffie bij (of thee als je nog niet een echte volwassen koffiedrinker bent) en je zal merken dat je je snel wakkerder voelt.

Wat is vermoeidheid precies?

Vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben. De kans is groot dat het bij jou ligt aan een heel onregelmatig ritme, te veel of te weinig slaap (ja, je kunt te veel slapen, hier word je ook nog eens dik van). Ook kun je je heel moe voelen als je lichaam een vochttekort heeft. Veel mensen bestrijden deze vermoeidheid met liters koffie, maar vaak helpen een paar glazen water een stuk beter. Ten slotte kan het ook dat je lichaam genoeg heeft van je witte boterhammen met hagelslag dieet. Maar daar kan ik beter een andere keer op in gaan. Eet gewoon je groenten en fruit.

Ontwikkel een fijn ochtendritueel

Die creativiteit waar we het eerder over hadden, die mis je nu misschien omdat je nachtelijke escapades inmiddels zijn omgezet in een vredige slaap. Toch ben je je creativiteit niet kwijt, je moet alleen een manier vinden om hem weer terug te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat een vast ritueel in de ochtend je hier een heel eind mee kan helpen. Hiermee bedoel ik niet dat je heen en weer rent terwijl je snel een boterham wegwerkt en slokjes koffie neemt of over jezelf heen giet en belt met je baas en nadenkt wat je aanmoet en dan nog de afwas moet doen. Nee, ik bedoel zoiets als ik dit artikel staat. Het is bewezen dat lichaamsbeweging en lezen leiden tot meer creativiteit gedurende je dag, dus ik zeg, go! Doordat je nu eerder opstaat heb je toch meer tijd, dus waarom niet?

Uiteindelijk is het belangrijkste om te onthouden dat niemand dingen bereikt door in zijn bed te liggen. Jouw dag heeft net zo veel uren als Beyoncé’s dag. En om te wennen aan een volwassen ritme zul je je toch echt moeten aanpassen. Hopelijk heeft dit artikel je geïnspireerd om je ochtenden goed te benutten en je avonden iets minder te ontnutten (dit is geloof ik geen woord maar ik vind het wel leuk staan).

Liefs, Roos