5 simpele manieren om fit te blijven

De feestdagen komen er weer aan. Dat betekent voor de meeste mensen veel eten, veel drank, nog meer eten en nog meer drank. Omdat het niet leuk is om het nieuwe jaar twee kilo zwaarder in te gaan geef ik je wat simpele tips om fit te blijven de komende tijd. We hebben ten slotte niet allemaal de tijd of zin om de sportschool in te duiken.

1. Houd je activiteit bij
Dit heeft bij mij tot nu toe heel goed gewerkt. Ik heb al een tijdje een Jawbone Up armband. Deze houdt bij hoeveel je slaapt en hoeveel stappen je zet op een dag, dit kun je bekijken in de bijbehorende app. Je kunt een doel stellen voor jezelf voor het aantal stappen en uren slaap dat je wilt halen. Voor mij is zo’n doel heel motiverend, want als je je doel haalt ben ik trots op mezelf en gemotiveerd om het de volgende dag weer te halen. Liever een gratis optie? Human is een app die je activiteit gedurende de dag bijhoudt. Deze app laat je aanstaan op de achtergrond en als je je telefoon bij je houdt in je broekzak houdt hij precies bij hoe actief je bent.

2. Kies één moment per dag om los te gaan
Hoe verleidelijk het ook is om toe te geven aan de kerststol, chocomel, kaas, en vervolgens het kerstdiner, als je één moment kiest waarop je losgaat en je bij de andere eetmomenten een beetje weet in te houden scheelt het al ontzettend veel. Prop jezelf niet helemaal vol, maar zie het maar zo: je hebt veel meer ruimte om straks lekker uitgebreid te eten. Deze regel kun je ook toepassen buiten de feestdagen: kies je favoriete maaltijdmoment en eet dan lekker waar je zin in hebt. Kies de rest van de dag voor gezond.

3. Sporten kan ook thuis
Echt waar, zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Dat het buiten sneeuwt, regent of waait is geen reden om op de bank te blijven zitten. Je hebt talloze workout videos op Youtube, of je doet tien minuten lang verschillende oefeningen zoals burpees, crunches en squats. Een paar minuten sporten is altijd meer dan niks!

4. Ga naar de sauna
Echt waar, dit is ontzettend goed voor je gezondheid. Niet alleen is het heerlijk om in zo’n hete ruimte te zitten als het buiten vriest, het is heel goed voor je doorbloeding om steeds afwisselend warmte en kou te ervaren. Daarnaast kom je natuurlijk helemaal tot rust, en mentale gezondheid is ook erg belangrijk.

5. Het zit hem in de kleine dingen
Het gebeurt regelmatig dat mensen hun fitnessplan alweer opgeven nadat er een week geen sportschool aan te pas is gekomen. ‘Dat komt wel weer op 1 januari’. Dit is gewoon een excuus om lekker lui te gaan doen. Maak ’s ochtends eens een wandeling, of pak wat vaker de fiets. Het hoeft echt niet zo extreem te zijn, alle kleine beetjes helpen.

Hopelijk heb je nu de motivatie gevonden om de komende tijd naast je totaal niet fitte activiteiten ook nog een beetje voor jezelf te zorgen. Anders kom je die tijd vol ongezond eten en drinken misschien niet eens door zonder je ontzettend vermoeid en ziek te voelen. In ieder geval wens ik je vast fijne feestdagen!

Liefs, Roos