Misverstanden over gezond leven

healthyfood

Regelmatig ontstaat er een nieuw hype waarbij iedereen ervan overtuigd is dat dit dé manier is om gezond/slank/fit/stralend/hip te blijven. De ene keer is vet de vijand, een paar jaar later zijn het koolhydraten die we moeten verbannen uit ons dieet. Maar slaat dit nu eigenlijk wel ergens op? Hieronder lees de misverstanden over gezond leven die ik het meest heb gehoord, en leg ik uit waarom deze niet kloppen.

Je moet elke dag minstens twee liter water drinken

Dit is wel echt de grootste onzin ooit. Nee werkelijk, het is iets waar veel mensen heilig in geloven, ze beweren dat je huid er beter van wordt en meer blabla. Nu klopt het dat wij ongeveer anderhalve tot twee liter water per dag nodig hebben om afvalstoffen goed uit te kunnen scheiden. Water halen we echter niet alleen uit drinken, ook uit onze voeding kunnen we per dag al bijna één liter water halen. Dat betekent dat als jij hier één liter water naast drinkt, je dus helemaal goed zit. De beste indicator of je genoeg drinkt is je urine. Is deze altijd geel, dan mag je iets meer drinken. Heb je (bijna) doorzichtige urine? Dan heb je meer gedronken dan eigenlijk nodig is, want er zitten geen afvalstoffen in je urine. Je spoelt je lichaam dus eigenlijk door zonder reden. Te veel water drinken kan je nieren zelfs overbelasten, want het moet wel allemaal ‘verwerkt’ worden! Heel spastisch hoef je dus niet te doen over water drinken. Let wel dat koffie, zwarte thee en andere caffeïnehoudende drankjes je lichaam minder goed hydrateren dan water, dus die tellen maar half mee.

Cardio maakt je slank

Nog een heel groot misverstand dat tijdenlang alom geheerst heeft, maar waarvan nu steeds meer mensen door krijgen dat het niet klopt. Cardio is namelijk niet dé manier om vet te verbranden. Wanneer je langdurige cardio oefeningen doet waarbij je hartslag gemiddeld hoog is, kun je uiteindelijk wel vet gaan verbranden, maar een gemiddeld hoge hartslag bereik je vaak al met wandelen dus het is helemaal niet nodig om je compleet in het zweet te werken. Langdurige (meer dan een half uur) cardiotraining met een hoge hartslag (intensiever dan wandelen dus, zoals spinning en hardlopen) kan zorgen voor een hogere productie van het stresshormoon cortisol, waardoor je uiteindelijk zelfs meer vetcellen produceert. Wat je in plaats van cardio beter kunt doen? Krachttraining! Hiermee blijf je zelfs nog vet verbranden tot lang na je training, terwijl dit bij cardio maar heel kort het geval is. Pak dus eens wat vaker die gewichten, je wordt er echt geen hulk van, daar is heel wat meer voor nodig.

Vet maakt je dik

Natuurlijk zorgt het eten van te véél vet ervoor dat je dik wordt. Maar eigenlijk zorgt het te veel eten van alles ervoor dat je dik wordt. Er is totaal geen reden om vet te verbannen uit je dieet. Vooral gezonde vetten uit noten, vis, plantaardige oliën en avocado zijn erg belangrijk voor je gezondheid. Je hersenen functioneren bijvoorbeeld een stuk beter wanneer je zulke vetten eet, want je hersenen bestaan voor ongeveer zestig procent uit vetten. Deze vetten beschermen je hersencellen (en nog veel meer andere cellen in je lichaam). Visoliesupplementen zorgen bijvoorbeeld voor een betere concentratie. Waarom zou je dit soort voedingsstoffen niet gewoon uit je dagelijkse voeding halen? Vooral een boosdoener zijn lightproducten; deze producten bevatten minder vet waardoor mensen eerder geneigd zijn het te kopen, het voelt dan alsof je iets minder ongezond bezig bent dan bij de volle versie van het product. Vaak is echter niets minder waar; doordat er minder vet in het product zit moet er ook ingeleverd worden op smaak. Hiervoor wordt vaak gecompenseerd door kunstmatige zoetstoffen en suikers toe te voegen aan het product, waardoor het uiteindelijk zelfs slechter voor je is dan het volvette product. Roomboter, volle yoghurt en volle melk bijvoorbeeld bevatten veel meer gezonde en natuurlijke voedingsstoffen dan hun lichtere varianten.

Brood maakt je dik

Echt een hype van de afgelopen paar jaren. Het ene moment moeten we vijf boterhammen per dag eten, het volgende moment is brood een boosdoener en worden we er allemaal dik van. Zoals met alles is te veel nooit goed. Variatie is ook erg belangrijk. Dat betekent dat we van allerlei voedingsstoffen een beetje nodig hebben. Koolhydraten hebben we dus ook nodig! En waar kunnen we die het beste uit halen? Uit volkoren producten zoals brood, pasta of zilvervliesrijst. Wanneer het minder gezond is om brood te eten, is wanneer je alleen brood eet en dus geen andere voedingsstoffen binnenkrijgt uit groente, fruit, zuivel en andere dierlijke producten. Probeer dus niet alleen brood te eten bij je ontbijt en lunch, maar ook eens te variëren met kwark met muesli en fruit of wraps met kip en groente.

Zo, dat moest ik even kwijt. Hopelijk hebben jullie er iets aan, en worden jullie niet meer misleid door marketingtrucjes als ‘0% vet!’. Ik probeer altijd zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven met eten. Bedenk bijvoorbeeld wat je oma wel en niet zou herkennen in de supermarkt als zij veertig jaar geleden boodschappen ging doen. En geef toe, volvet roomijs is toch ook veel lekkerder dan de light versie?

Liefs, Roos

bron afbeelding